Huszár Zsófia - Vasútállomás - kx2


A tervezési helyszín Sárbogárd, Fejér megye déli részének gazdasági és kulturális központja. Kedvező földrajzi fekvése következtében minden irányba jó vasúti, illetve közúti tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkezik. A tervezési program a település vasútállomásának fogadóépülete. Az állomás nem csak a belföldi, de nemzetközi vasútvonalon is gócpontnak számít, ezért meghatározó szerepe van a város életében, viszont a jelenlegi fogadóépület az utazóközönség nagy forgalmának ellenére rossz műszaki állapotban van és funkcionálisan nem elégíti ki az igényeket.
A Magyar Államvasutak Zrt. fejlesztési tervei közt is szerepel a Sárbogárdot érintő 40-es vasútvonal átépítése. A tervezett beruházás első fázisa az utasforgalmi épület, az aluljáró és a peron funkcionális kapcsolatára vonatkozik. A területrendezési javaslatomban a tervezett aluljáró nemcsak a vasút személyforgalmának eljutását biztosítja a peronokhoz, hanem a város területei között is átjárási lehetőséget nyújt.
A tervezés során elsődleges szempont volt a vizuális kapcsolat megtartása a belső váróterem, a buszállomás illetve a vágányok között, így az épület a földszinten két irányba nyit, mely a felsőbb szinteken is teljesül, de már árnyaltabb eszközökkel. Ezáltal pontosan követhető az érkező illetve induló jártatok mozgása. 
A tömeg megfogalmazásánál a meglévő épületegyüttes logikai felépítése vezette a lépéseket, az additív szerkesztési mód, a tömegek periodikusan változó magassága, az épületrészeket összefogó előtető. Az előző metódust követve negatív megfeleltetésként az aluljáró jön létre, majd az új épülettömeg a meglévő folytatásává válik. A két objektumot összekötő tető az aluljáró lefedéséről is gondoskodik.  
Külső megjelenésében perforált corten fémlemezburkolatot alkalmaztam, mely anyagában a (régi) vasút hangulatát, a síneket, a rozsdás mozdonyok világát tükrözik, de a lyukasztások által kissé fellazul, könnyedebbé válik. A perforációk sűrűsége a mögöttes funkciók nyitottságának mértékét követik. 
A belső anyaghasználatra is hasonló jellemző, nyers anyagok, látszóbeton, műgyanta burkolat, rozsdás fémlemez, vasutas közeg, de már kicsit más formában…
A belső terek kialakításánál a differenciálás volt a cél, az utasok által leginkább használt terek meg nem osztása, illetve a kiszolgáló egységek egy tömbbe helyezése mindhárom szinten.  Az említett koncepcionális elv a tartószerkezet választásban, illetve anyaghasználatban is megjelenik. A teherhordó falak, födémek, lépcsők látszó vasbetonból készülnek, emellett a kiszolgáló helyiségeket fémlemezzel burkolt könnyűszerkezet rejti.
A váróba tervezett információs fal a fent említett fémlemezburkolatba van integrálva. Az adatok a lemez perforálásaiból, illetve a mögötte elhelyezett kijelzőkből olvashatóak ki. A sínek nyomvonalait követi a fémlemez mintázata, a vizuális ábrázolás az esztétikai szerepen túl a könnyebb és gyorsabb megértést is segíti.

Helyszín: Sárbogárd

Komplex tervezés 2 hagyományos képzés 2012 2
Építész konzulens: André Zoltán
Statikus konzulens: Draskóczy András
Épszerk konzulens: Takács Lajos
Gépész konzulens: Viczai János
Villamos konzulens: Filetóth Levente
Kivitel konzulens: Wiesner György

Nincsenek megjegyzések: